- 3 Apabila timbul keadaan berlebihan pekerja, majikan hendaklah terlebih dahulu
mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk mengelakkan
pemberhentian pekerja sebagaimana yang dicadangkan di dalam Tatacara
Keharmonian Perusahaan iaitu :-
3.1. membekukan pengambilan pekerja baru kecuali bagi bidangbidang yang kritikal;
3.2. menghadkan kerja lebih masa;
3.3. menghadkan kerja pada hari rehat mingguan dan cuti am;
3.4. mengurangkan hari-hari bekerja dalam seminggu atau
mengurangkan bilangan kerja giliran;
3.5. mengurangkan waktu kerja harian;
3.6. mengadakan program latihan semula kepada pekerja;
3.7. mengenalpasti kerja-kerja alternatif dan pertukaran ke
bahagian/kerja lain di dalam syarikat yang sama;
3.8. melaksanakan pemberhentian kerja sementara (lay-off) misalnya
dalam bentuk penutupan sementara (temporary shut down) dengan
menawarkan gaji yang berpatutan dan membantu mereka
mendapatkan kerja sementara di tempat lain sehingga operasi
dapat diteruskan semula. Jika majikan melaksanakan
pemberhentian sementara, maklumat tempoh pemberhentian
sementara tersebut hendaklah dilaporkan kepada Jabatan Tenaga
Kerja (JTK) untuk tujuan pemantauan sama ada pekerja tersebut
diambil semula bekerja atau ditawarkan Pemberhentian Secara
Sukarela (Voluntarily Separation Scheme - VSS) atau
pemberhentian tetap pada masa-masa hadapan; dan
3.9. mengurangkan gaji pekerja (Pay-Cut) yang dibuat secara adil di
semua peringkat adalah langkah terakhir selepas langkah-langkah
penjimatan kos lain sudah dilaksanakan. 4
3.10. kenalpasti kekosongan jawatan di syarikat-syarikat lain untuk
ditawarkan kepada pekerja yang akan diberhentikan.
Langkah-langkah di butiran 3.7, 3.8 dan 3.9 hendaklah dilaksanakan dengan
persetujuan bertulis daripada pekerja atau kesatuan sekerja yang mewakili mereka.
4 APAKAH TANGGUNGJAWAB MAJIKAN JIKA PEMBERHENTIAN
PEKERJA TERPAKSA DILAKUKAN?
Jika pemberhentian pekerja terpaksa dilakukan selepas mengambil langkahlangkah di para 3, majikan hendaklah melaksanakan tindakan-tindakan seperti
berikut:-
4.1 Mengadakan perbincangan dengan pekerja-pekerja atau Kesatuan
Sekerja yang mewakili mereka secepat mungkin mengenai
pemberhentian pekerja yang akan dilakukan;
4.2 Menawarkan skim pemberhentian/persaraan secara sukarela dengan
kadar bayaran pampasan yang munasabah;
4.3 Membayar pampasan atau faedah penamatan kerja kepada pekerja
yang layak;
4.4 Menamatkan kontrak perkhidmatan pekerja yang telah melebihi umur
persaraan;
4.5 Memberi notis penamatan perkhidmatan sebagaimana yang
ditetapkan di bawah Akta Kerja 1955 seperti berikut;
i. 4 minggu notis jika pekerja telah bekerja selama kurang
daripada 2 tahun;
ii. 6 minggu notis jika pekerja telah bekerja selama 2 tahun
tetapi kurang daripada 5 tahun; atau
iii. 8 minggu notis jika pekerja telah bekerja lebih daripada 5
tahun.
Atau
mengikut tempoh notis penamatan yang dinyatakan dalam kontrak
perkhidmatan yang mana lebih baik.
4.6 membantu pekerja-pekerja mencari kerja di tempat 4.6 membantu pekerja-pekerja mencari kerja di tempat pekerjaan lain
sebelum pemberhentian dilakukan;
4.7 melaksanakan pemberhentian pekerja secara berperingkat dalam
tempoh yang lebih panjang;
4.8 melaksanakan prinsip ‘FWFO’ (Foreign Worker - First Out) dalam
kategori pekerjaan yang sama, iaitu memberhentikan pekerja asing
terlebih dahulu; dan
4.9 melaksanakan prinsip ‘LIFO’ (Last – In – First – Out) sekiranya
pemberhentian hanya melibatkan pekerja tempatan dalam kategori
pekerjaan yang sama iaitu memberhentikan pekerja mengikut tempoh
perkhidmatan di mana pekerja yang baru berkhidmat ditamatkan
terlebih dahulu.
Bagaimanapun, majikan juga boleh melaksanakan pemberhentian
pekerja berdasarkan kriteria-kriteria tertentu setelah berunding dan
mendapat persetujuan dari pihak pekerja atau kesatuan sekerja yang
mewakili mereka.
'Toxic masculinity' and the class divide
2 hari yang lalu
0 comments:
Catat Ulasan