20.4.11

Pengendalian Aduan Pekerja

Aduan terbahagi kepada:

.Pekerja tempatan

.Pekerja Asing


Di antara isu yang kerap diadukan melibatkan:


.Pelanggaran undang-undang buruh

.Mengingkari dasar kerajaan

.Melakukan amalan buruh yang tidak sihat

.Diskriminasi serta penganiayaan penggajian


Aduan-aduan diterima daripada:


.Pekerja

.Majikan

.Menteri

.Wakil-wakil rakyat

.Biro Aduan Parti Politik

.Kesatuan Sekerja

.NGO

.Kedutaan Asing

.Biro Pengaduan Awam

.Media Massa


Aduan-aduan juga boleh dibuat melalui:


.Telekerja

.call Centre

.E-Mel

.Hadir sendiri ke Pejabat Tenaga Kerja


Aduan boleh dikategorikan kepada 2 kategori seperti berikut :-


i) Aduan-aduan oleh pekerja terhadap majikannya kerana tidak mematuhi peruntukan undang-undang tenaga kerja yang mengakibatkan pekerja kehilangan sesuatu faedah kewangan (monetary benefits) atau faedah bukan kewangan (non-monetary benefits).


ii) Aduan-aduan oleh pekerja atau pihak-pihak lain terhadap majikan yang ingkar mematuhi dasar Kerajaan atau adat resam dan amalan tempatan serta amalan buruh yang tidak sihat (unfair labour practice).

0 comments:

Template by:
Free Blog Templates